كفر الحاج عمر فاقوس الشرقية
أنا عندي وسواس قهري في العقيدة بس أنا مش عارفة اللي هو وسواس ومتأكدة إني أنا كافرة وأكذب عليهم أني أنا مسلمة في البيت وأضحك جواي وأقول أنا أكذب عليهم وأشتم ربنا في سري وعندنا في البيت ولما أسمع قرآن أقول إيه الـ... دا وأنا مسافرة عمرة قريبا مش عارفة أروح إزاي وأنا قلت لهم في البيت إني أنا كذابة ومش مصدقين
والناس شايفيني كويسة وملتزمة وأنا شايفة نفسي كده وكل يوم أدعي وأنا كذابة وأكذب على ربنا ومش عارفة أروح العمرة إزاي أصلا ومش فيه ندم جوايَ خالص يعني أنا كذابة وأضحك جواي وأستهزئ وأقول عليهم أغبياء في سري على أهلي قصدي
ومتأكدة إني أنا كذابة فأنا مش عارفة أعمل إيه؟
فأرجو الرد من حضراتكم
24/7/2025
عن وسواس العقيدة
أنا عندي وسواس قهري في العقيدة بس أنا مش عارفة اللي هو وسواس ومتأكدة إني أنا كافرة وأكذب عليهم أني أنا مسلمة فى البيت وأضحك جوايا وأقول أنا أكذب عليهم عليهم
ولما أسمع قرآن أقول إيه الـ... دا وأنا مسافرة عمرة قريبا مش عارفة أروح ازاي ولما أدعي أحس برضه إني أنا كذابة ومش عارفة أعمل ومتأكدة أني كذابة وأشتم ربنا في سري
وأنا لم يعد عندي خوف خالص ومكملة في الكذبة التي أكذبها
وأرجو الرد على رسالتي
24/7/2025

رد المستشار
الابنة المتصفحة الفاضلة "آية" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك وإن شاء الله متابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
هذا الشعور الذي تصفينه يا ابنتي (أي بأن الكفر منك وليس من الوسواس، أو بأنك راضية بالوسواس، أو لست خائفة على دينك، أو أنك أنت من تستحضره أو تستجلبه.... إلخ) شائع جدا بين المرضى بوسواس الكفر القهري أو وسواس الكفرية، وطريقة حدوثه هي أن الوسواس يلقي على المريض التهمة مثلا بأنك راضٍ بالكفر، وهو يعلم أن المسكين سيعجز عن نفي التهمة بسب ضعف قدرته على قراءة دواخله بما يجعله أميل إلى تصديق الوسواس.
والوسواس هو الذي يسب القرآن وهو الذي يشعرك بالكفر، وهو الذي يتهمك بالكذب والرياء ولا تستطيعين نفي التهم عن نفسك بسبب عمه الدواخل، وهو الذي يلبس عليك مشاعرك وأفكارك وذكرياتك فكلها من الدواخل (المعلومات الداخلية) التي لا تصلين إليها واثقة إن وصلت رغم أنها في نفسك وسبب ذلك هو أن الوسواس يحول بينك وبينها ويلقي عليك الشكوك في نفس الوقت، وهكذا جعلك تصلين لا فقط إلى الشك في إيمانك وإنما تصديق اتهامه لك بالكفر رغم بطلانه.
من فضلك يا "آية" عليك أن تتحركي بسرعة صوب طبيب نفساني للحصول على التشخيص الكامل والعلاج المتكامل... وسأضع لك أدناه ما يساعدك على تجاهل هذا الوسواس وعدم الخوف من حدوثه لكن هذه المعرفة -وإن أشعرتك بالراحة وأجابتك على تساؤلاتك- ليست كافية لمناجزة الحالة.